trakcja kręgosłupa

Trakcja kręgosłupa – rehabilitacja

Trakcja kręgosłupa – rehabilitacja
3.7 (73.77%) 61 głos[ów]

Trakcja kręgosłupa (wyciąg) jest jedną z najskuteczniejszych nieoperacyjnych metod stosowanych w leczeniu bólów kręgosłupa, których przyczyną jest degeneracja krążka międzykręgowego (pot. dysku) lub kompresja powierzchni stawowych kręgosłupa. Zabieg ten w dużym uproszczeniu polega na rozciąganiu struktur kręgosłupa oraz mięśni przykręgosłupowych, dzięki czemu dochodzi do odciągnięcia od siebie powierzchni stawowych sąsiadujących ze sobą kręgów.

Spis treści: (klikalny)

Po co stosuje się trakcję?

Pozytywne działanie trakcji wynika m.in. ze zwiększenia przestrzeni międzykręgowych i eliminacji ucisku, który występuje w przebiegu chorób takich jak rwa kulszowa, dyskopatia, w zespołach korzeniowych (pot. korzonki) oraz w wyniku choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa. Istnieje wiele metod przeprowadzania tego zabiegu – najczęściej zabieg trakcji wykonywany jest w gabinetach fizjoterapeutów na specjalnie zaprojektowanych w tym celu stołach, z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń do trakcji mechanicznej. Ogromną zaletą trakcji jest to, że można ją wykonywać samodzielnie również w domu i nie wiąże się to z dużymi nakładami finansowymi. Odmianami trakcji, którą może wykonywać sam chory w domu jest swobodne zwisanie na drążku do podciągania, ćwiczenia z użyciem butów grawitacyjnych lub ćwiczenia na ławce grawitacyjnej / inwersyjnej. W tym artykule omówione zostaną korzyści wynikające z zastosowania trakcji, różne odmiany wykonywania tego zabiegu, a także przeciwwskazania do jego wykonywania.

Jak działa trakcja kręgosłupa?

Mechanizm pozytywnego działania trakcji na struktury kręgosłupa jest taki sam, bez względu na metodę przeprowadzania zabiegu. Polega on na odciążeniu chorego fragmentu kręgosłupa poprzez odciągnięcie powierzchni stawowych kręgów i powiększenie przestrzeni pomiędzy nimi. W efekcie zabiegu zmniejsza się ciśnienie wewnątrz dysku. Wytworzone podciśnienie wywołuje „zassanie” i cofnięcie się wewnątrz dysku wysuniętej części jądra miażdżystego, co prowadzi do pomniejszenia przepukliny dysku. Pozytywnym efektem trakcji jest również regeneracja krążków międzykręgowych i ich lepsze odżywienie. Takie „rozciąganie” kręgosłupa jest też jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie zawartości wody w krążkach międzykręgowych (rehydratacja). Większe, bardziej odżywione i nawodnione krążki międzykręgowe lepiej spełniają swoje funkcje – amortyzują i chronią przed uszkodzeniami poszczególne kręgi kręgosłupa. W efekcie terapii zmniejsza się ucisk na korzenie nerwowe co daje ulgę w bólu i przywraca swobodę poruszania się.

Odmianami trakcji, którą może wykonywać sam chory w domu jest swobodne zwisanie na drążku do podciągania, ćwiczenia z użyciem butów grawitacyjnych lub ławki grawitacyjnej.

Pozytywne efekty zastosowania trakcji kręgosłupa:

  • zwiększenie przestrzeni międzykręgowych
  • poszerzenie światła kanału kręgowego
  • lepsze odżywienie i nawodnienie krążków międzykręgowych
  • odprowadzenie produktów przemiany materii z przestrzeni międzykręgowych
  • rozluźnienie mięśni, zmniejszenie napięcia i dyskomfortu
  • rozciągnięcie przyczepów mięśniowych
  • obniżenie ciśnienia wewnątrzdyskowego
  • mobilizacja stawów i mięśni przykręgosłupowych
  • przywrócenie prawidłowego ruchu w stawach międzykręgowych
  • zniwelowanie promieniowania bólu do nogi, pośladka i stopy

Trakcja – rehabilitacja kręgosłupa w gabinecie fizjoterapeuty

Trakcja kręgosłupa w większości przypadków wpływa bardzo pozytywnie uwalniając od bólu i jest metodą powszechnie stosowaną w praktyce fizjoterapeutów od wielu lat. Metoda ta stosowana jest w różnego rodzaju bólach korzeniowych, w przypadku wypuklin i w bólach odcinka lędźwiowego spowodowanych przeciążeniem. Zabieg poprzedzony jest dokładnym wywiadem, po zapoznaniu z badaniami obrazowymi chorego i przeprowadzeniu testów funkcyjnych. Z reguły przeprowadza się serie około 10 zabiegów wykonywanych dzień po dniu lub w niewielkich odstępach czasu. Zabieg przeprowadza się na specjalistycznych stołach do trakcji, a średni czas pojedynczego zabiegu wynosi 15 – 20 minut. Często zabieg trakcji połączony jest z innymi zabiegami – jak np. terapia McKenziego, laseroterapia oraz elektroterapia. Stosuje się różnego rodzaju zabiegi trakcji – zabiegi statyczne, przerywane jak i trakcje oscylacyjną (harmoniczną). Zabiegi te różnią się tym, że stosowane są różne siły ciągnące – w zabiegach statycznych siła ciągnąca jest jednostajna, natomiast w trakcji oscylacyjnej siły ciągnące ulegają ciągłej zmianie i stosuje się różne prędkości zmian siły ciągnącej. Przykładem trakcji oscylacyjnej jest technika James’a Cox’a. Demonstracyjny film przedstawiający metodę Cox’a (wersja anglojęzyczna) można obejrzeć TUTAJ.

Trakcja kręgosłupa jest skuteczną metodą leczenia bólu pleców w przypadku:

  • bólu w odcinku lędźwiowym z promieniowaniem do pośladka, łydki lub stopy
  • bólu kręgosłupa lędźwiowego połączony z silnym napięciem mięśniowym,
  • bólu szyi z promieniowaniem do ramienia i ręki
  • wysunięcia dysku i przepukliny kręgosłupa
  • choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa (takie jak narośle i kalcyfikacje kręgów),
  • ucisku na nerw, przewężeniu przestrzeni kręgowej,
  • bólu miejscowego, bez promieniowania,

Trakcja kręgosłupa – przeciwwskazania do zabiegu:

  • kręgozmyk
  • osteoporoza
  • guzy w okolicy kręgosłupa
  • przepuklina brzuszna

sklep internetowy klękosiad fotel ergonomiczny

Zwisanie na drążku – najprostsza odmiana trakcji kręgosłupa

Najprostszym i nie wymagający dużych nakładów finansowych rodzajem trakcji kręgosłupa jest swobodne zwisanie na drążku. Ćwiczenie to jest bardzo proste i polega na uchwycie drążka dłońmi i swobodnym zwisaniu. Szerokość i sposób uchwytu jest dowolny. Istotne jest aby w trakcie wykonywania ćwiczenia maksymalnie rozluźnić mięśnie całego tułowia. Siłą rozciągającą w tym przypadku jest grawitacja. Na początek można spróbować 3 razy przez około 15 – 30 sekund. Utrudnieniem w wykonywaniu tego ćwiczenia może być na początku ból dłoni i odciski, dlatego warto zaopatrzyć się w rękawiczki do sportów siłowych. W miarę wzrostu siły rąk można stopniowo wydłużać czas ćwiczenia. Osoby bardziej wysportowane mogą połączyć to ćwiczenie z treningiem mięśni brzucha dokładając podczas zwisu podciąganie nóg zgiętych (wersja łatwiejsza) lub wyprostowanych w kolanach. Zwisanie na drążku można wykonywać nawet kilka razy dziennie – im częściej i dłużej tym lepiej dla naszych pleców. Dodatkowym pozytywnym efektem będzie lepsze wytrenowanie zaangażowanych partii mięśniowych – głównie mięśni przedramion, ramion, nadgarstka i palców.

Terapia Inwersji – trakcja kręgosłupa

Terapia inwersji to metoda leczenia bólu kręgosłupa, która polega na inwersji ciała (zawieszanie do góry nogami) i uzyskania dzięki temu delikatnej trakcji kręgosłupa. Gdy ciężar ciała zawieszony jest w dolnej części, zamiast za ręce przyciąganie grawitacyjne można rozluźnić wszystkie stawy poniżej zaczepienia ciała. Wieszanie za nogi powoduje równomierne rozluźnienie wszystkich elementów organizmu, który w takiej pozycji jest przeciwnie obciążony niż w trakcie stania. W odróżnieniu od standardowego zwisu na drążku, które najlepiej rozciąga piersiowy odcinek kręgosłupa – zwis do góry nogami powoduje większe rozciągnięcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Taka pozycja prowadzi do aktywnego odprężenia mięśni i działa pozytywnie na całe ciało. Do zastosowania terapii inwersji stosuje się specjalnie skonstruowaną do tego celu ławkę inwersyjną / grawitacyjną lub buty grawitacyjne. Ćwiczenia z zastosowaniem butów / ławki grawitacyjnej dają doskonałe efekty w leczeniu rwy kulszowej oraz dyskopatii lędźwiowej w domowych warunkach. Niestety metoda ta nie jest dla wszystkich – przeciwwskazaniem do jej stosowania jest m.in. ciąża, nadciśnienie tętnicze i niektóre schorzeniami sercowo-naczyniowe. Więcej informacji na temat terapii inwersji TUTAJ.

Tags:
Categories:

Posted by Daniel

Podziel się swoimi doświadczeniami - napisz komentarz

Proszę wprowadzić treść komentarza.
Proszę wprowadzić swoje imię.
Proszę wprowadzić swój adres email.
Prodzę podać prawidłowy adres enail.